« London Calling » : l’Adami connecte les comédiennes françaises aux castings internationaux
L’Adami déploie une opération inédite pour ouvrir de nouvelles perspectives internationales aux comédiennes françaises.
Dans la continuité de son étude sur la sous-représentation des femmes dans la fiction, et plus particulièrement des comédiennes confirmées, l’Adami met en œuvre des actions concrètes pour inverser cette tendance. Avec « London Calling », l’Adami crée une véritable passerelle entre des actrices françaises reconnues et les grandes productions audiovisuelles internationales.
Le 3 décembre prochain, à Londres, véritable épicentre mondial du casting pour les séries de premier plan, l’Adami réunira neuf comédiennes françaises en marge du London Content Market, un événement majeur pour les professionnel·le·s de la production, de la vente et de la coproduction internationale.
Le casting de « London Calling » saison 1 :
Anne Charrier, Aure Atika, Caroline Proust, Clémentine Célarié, Clotilde Hesme, Linh-Dan Pham, Mélanie Doutey, Nadia Farès et Sara Martins.
L’objectif de l’opération : favoriser des rencontres directes et ciblées avec certaines des directrices et directeurs de casting britanniques les plus influents du moment, afin d’ouvrir de nouvelles opportunités dans les séries internationales. Parmi les premières confirmations figurent Kahleen Crawford (SAS Rogue Heroes, The Buccaneers, His Dark Materials, House of Guinness…) ainsi que Lucinda Syson et Natasha Vincent (The New Look, Diplomat, Foundation…).
Le programme reposera sur une série d’entretiens en format speed dating, permettant à chaque comédienne d’échanger individuellement avec plusieurs professionnel·le·s du casting.
Cette initiative est orchestrée par le directeur de casting Nicolas Derouet, en collaboration avec l’Adami.
Avec « London Calling », l’Adami réaffirme son engagement à accompagner les artistes-interprètes tout au long de leur carrière et à soutenir leur rayonnement sur la scène internationale.
Les actrices
Aure Atika
Clémentine Célarié
Comédienne polyvalente, elle alterne cinéma, télévision et théâtre. On la retrouve notamment dans Les Braqueuses, Les Sœurs Soleil, Demain tout commence d’Hugo Gélin, Edmond d’Alexis Michalik ou L’Amour c’est mieux que la vie de Claude Lelouch. À la télévision, elle brille dans Lebowitz contre Lebowitz, Police de caractères et Les Randonneuses, rôle pour lequel elle reçoit le prix de la Meilleure Actrice au Festival Séries Mania.
Sur les planches, Clémentine Célarié s’impose avec des créations fortes comme Darius et son seul-en-scène Une vie, acclamé au Théâtre de la Porte Saint-Martin. Metteuse en scène et réalisatrice, elle signe les films Mères et Pierre et Jeanne.
En 2025, elle crée et interprète La Maman du bourreau, adaptée du roman de David Lelait-Helo, et joue dans Connemara aux côtés de Mélanie Thierry, sélectionné au Festival de Cannes. En 2026, elle sera à l’affiche de la série Le Diplôme (prix d’interprétation féminine au Festival de la Rochelle) et du prochain film de Géraldine Nakache avec Niels Schneider et Monia Chokri.
Clémentine Célarié was born in Senegal and spent her childhood in Africa before settling in France, where she trained in theater, singing, and dance. After her early work in radio and café-théâtre, she gained attention in cinema with Claude Sautet’s Garçon ! (1983), followed by standout performances in Jean-Jacques Beineix’s Betty Blue (37°2 le matin) — which earned her a César nomination — and Alain Corneau’s Nocturne indien.
A versatile actress, she moves effortlessly between film, television, and theater. Her film credits include Les Braqueuses, Les Sœurs Soleil, Two Is a Family (Demain tout commence) by Hugo Gélin, Edmond by Alexis Michalik, and Love Is Better Than Life (L’Amour c’est mieux que la vie) by Claude Lelouch. On television, she has shone in Lebowitz contre Lebowitz, Police de caractères, and Les Randonneuses, a role that won her the Best Actress Award at the Séries Mania Festival.
On stage, Clémentine Célarié has captivated audiences with powerful productions such as Darius and her acclaimed one-woman show Une vie, performed at the Théâtre de la Porte Saint-Martin. As a director and filmmaker, she has helmed Mères and Pierre et Jeanne.
In 2025, she will create and perform La Maman du bourreau, adapted from David Lelait-Helo’s novel, and appear in Connemara alongside Mélanie Thierry, selected for the Cannes Film Festival. In 2026, she will star in the series Le Diplôme (for which she received the Best Actress Award at the La Rochelle Festival) and in Géraldine Nakache’s next film, alongside Niels Schneider and Monia Chokri.
Anne Charrier
Mélanie Doutey
Polyvalente, elle combine cinéma, télévision, théâtre et doublage/voix, avec désormais une carrière riche et reconnue.
A renowned French actress, Mélanie effortlessly shifts between comedy and drama. Her recent credits include the films Compostelle (2025), Les Cadeaux (2024), and, in a different vein, Le Dossier Maldoror (2023), as well as the series Jeune & Golri (2022). She also stars in the latest Disney series Les Disparues de la Gare.
A versatile performer, she seamlessly combines work in film, television, theater, and voice acting, with a career that is now both rich and widely acclaimed.
Nadia Farès
Elle débute sa carrière à la télévision dans les années 1990, apparaissant dans des séries telles que Navarro et L’Exilé. Puis, elle se fait remarquer au cinéma en 1994 dans le thriller Elles n’oublient jamais de Christopher Frank, où elle incarne le personnage d’Angela, aux côtés de Thierry Lhermitte. Elle enchaîne ensuite avec des rôles de personnages forts, dans des films tels que Dis-moi oui (1995), Les Rivières pourpres (2000), Les Démons de Jésus (1997), Nid de guêpes (2002) ou encore Pour le plaisir (2004).
Dans les années 2000, Nadia Farès met sa carrière d’actrice entre parenthèses pour se consacrer à sa vie de famille. Vivant aux Etats-Unis, elle continue toutefois d’écrire et de côtoyer le milieu du cinéma.
En 2016, elle reprend sa carrière en France en rejoignant le casting de la série Marseille, aux côtés de Benoît Magimel et Gérard Depardieu. Elle poursuit ensuite sa carrière au cinéma et à la télévision, apparaissant dans des productions telles que Chacun sa vie (2016), Hold the Line (2020) et Les Siffleurs (2023).
Nadia Farès, born on December 20, 1968, in Marrakech, is a French actress of Moroccan and Armenian descent. She grew up in Nice before moving to Paris at the age of 18 to pursue her artistic career.
She began her career on television in the 1990s, appearing in series such as Navarro and L’Exilé. She gained wider recognition in cinema in 1994 with Christopher Frank’s thriller Elles n’oublient jamais, in which she starred as Angela alongside Thierry Lhermitte. She went on to play strong and memorable roles in films such as Dis-moi oui (1995), Les Rivières pourpres (2000), Les Démons de Jésus (1997), Nid de guêpes (2002), and Pour le plaisir (2004).
In the 2000s, Nadia Farès took a step back from acting to focus on her family life. While living in the United States, she continued writing and maintaining close ties to the film industry.
In 2016, she returned to the screen in France, joining the cast of the Netflix series Marseille alongside Benoît Magimel and Gérard Depardieu. She has since continued her career in both film and television, appearing in productions such as Chacun sa vie (2016), Hold the Line (2020), and Les Siffleurs (2023).
Clotilde Hesme
Clotilde Hesme refuses to be confined to any one genre, constantly moving between stage and screen — from auteur cinema (Christophe Honoré, Raoul Ruiz, Bertrand Bonello) to popular television series (Les Revenants, Lupin, HPI), as well as demanding musical projects (Les Gens dans l’enveloppe with Alex Beaupain, L’Enfer by Dante with Syd Matters).
She has tackled major French classics under the direction of Luc Bondy (Tartuffe and La Seconde surprise de l’amour) and took part in one of the biggest private theater successes of 2018 with Le Jeu de l’amour et du hasard, directed by Catherine Hiegel.
In 2012, Clotilde Hesme won the César Award for Best New Actress for her performance in Angèle et Tony by Alix Delaporte. More recently, she appeared in the miniseries Nona et ses filles by Valérie Donzelli and Amour fou by Mathias Gokalp, both broadcast on Arte.
After collaborating with Fabien Gorgeart on his debut feature Diane Has the Right Shape (2017), Clotilde Hesme reunited with the director to create the stage adaptation of Stallone, based on Emmanuèle Bernheim’s novel — a performance that earned her the Molière Award for Best Actress in 2022.
In 2024, she took on the role of Hamlet at the Odéon–Théâtre de l’Europe and later at Le Centquatre, under the direction of Brazilian director Christiane Jatahy. In 2025, she returns as part of Season 4 of Lupin.
Sara Martins
Elle s’est produite sur scène en France et à l’international, notamment dans The Suit de Peter Brook, où elle interprétait le rôle de Mathilda.
Elle débute à l’écran au début des années 2000 dans des films et séries francophones, avant de se tourner vers des rôles anglophones dans plusieurs productions britanniques — notamment dans la célèbre série policière Death in Paradise, où elle incarne le sergent-détective Camille Bordey durant les quatre premières saisons.
Forte d’une solide expérience internationale, Sara Martins s’impose naturellement au sein de la prestigieuse distribution de Those About to Die, réalisée par Roland Emmerich, où elle interprète Cala, une mère ingénieuse déterminée à sauver ses enfants d’une mort certaine dans la Rome antique.
Born in Portugal but raised in France, Sara Martins studied at the National Conservatory of Dramatic Art in Paris.
She performed on stage nationally and internationally playing Mathilda in the Peter Brook’s play The Suit.
Then she got her screen start in the early 2000s in French-language TV and film, before eventually crossing over to take on English-speaking roles in a growing list of UK productions — including the popular Death in Paradise crime drama-comedy, where she played Detective Sergeant Camille Bordey through the show’s first four seasons.
From there, with a wealth of international acting experience already under her belt, the actress makes for a natural fit amid the prestigious ensemble cast of Those About to Die, directed by Roland Emmerich, as Cala, Martins plays a resourceful mom who’s determined to save her children from death by slavery in Ancient Rome.
Linh-Dan Pham
Après ce début de carrière exceptionnel, elle disparaît des écrans pendant dix ans pour se consacrer à ses études. Elle part ensuite à New York, où elle se forme à la méthode de l’Actors Studio au Lee Strasberg Theatre & Film Institute.
De retour en France, elle reprend sa carrière d’actrice et joue dans Les Mauvais Joueurs de Frédéric Balekdjian, puis dans De battre mon cœur s’est arrêté de Jacques Audiard. Pour ce dernier film, dans lequel elle donne la réplique à Romain Duris, elle remporte le César du Meilleur Espoir Féminin — treize ans après sa première nomination pour la même récompense.
Elle retrouve ensuite Régis Wargnier pour Pars vite et reviens tard, et tourne dans Dante 01, Le Bruit des gens autour, et Tout ce qui brille. Elle enchaîne ensuite avec Ninja Assassin de James McTeigue, Mr. Nobody de Jaco Van Dormael, Le Bal des actrices de Maïwenn, Qu’un sang impur d’Abdel Raouf Dafri, et Blue Bayou de Justin Chon (présenté aux festivals de Cannes et Deauville).
Parallèlement, Linh-Dan apparaît dans de nombreuses séries télévisées telles que Pigalle, la nuit (Canal+), Mytho (Arte/Netflix), Or de Lui (France TV) et Last Days of the Space Age (Disney+).
En 2023, Linh-Dan passe derrière la caméra pour réaliser son premier court métrage, Nos Urgences, présenté au Festival de Cannes.
Linh-Dan Pham made her film debut in Régis Wargnier’s Indochine, playing Camille, the adopted daughter of the character portrayed by Catherine Deneuve. The role got her a nomination for the Cesar Award for Most Promising Actress.
After this extraordinary start, she disappeared from the screen for ten years to focus on her studies. She then moved to New York, where she trained in the Actors Studio method at the Lee Strasberg Theatre & Film Institute.
Upon returning to France, she resumed her acting career, appearing in Frédéric Balekdjian’s Les Mauvais Joueurs and then Jacques Audiard’s The Beat That My Heart Skipped. For the latter, in which she starred opposite Romain Duris, she won the Cesar Award for Most Promising Actress—thirteen years after her first nomination for the same award.
She later reunited with Régis Wargnier for Have Mercy on Us All (Pars vite et reviens tard), and appeared in films such as Dante 01, Sunny Spells (Le Bruit des gens autour), and All That Glitters (Tout ce qui brille). She then went on to star in productions including James McTeigue’s Ninja Assassin, Jaco Van Dormael’s Mr. Nobody, Maïwenn’s The Actresses’ Ball (Le Bal des actrices), Abdel Raouf Dafri’s Qu’un Sang Impur, and Justin Chon’s Blue Bayou (presented at the Cannes and Deauville Film Festivals).
In parallel, Linh-Dan has appeared in numerous television series such as Pigalle, la nuit (Canal Plus)), Mytho (Arte/Netflix, Or de Lui (France TV), and Last Days of the Space Age (Disney+).
In 2023, Linh-Dan stepped behind the camera to direct her first short film, Nos Urgences, which was presented at the Cannes Film Festival.
Caroline Proust
After studying at the Conservatory of Montpellier and later at the Conservatoire National Supérieur d’Art Dramatique in Paris, Caroline Proust began her stage career under the direction of Jean-Pierre Vincent, Stuart Seide, Philippe Adrien, Jean-Louis Martinelli, Alain Françon, Dominique Pitoiset, Ivo Van Hove, Christine Letailleur, and more recently Charles Berling, in the French premiere of Lars Norén’s Love Is So Simple.
In 2005, she gained wide public recognition playing the lead role in Spiral (Engrenages), Canal+’s very first original drama series, broadcast internationally over eight seasons and fifteen years, and winner of the 2015 International Emmy Award for Best Drama Series.
She has also appeared in numerous film and television productions. Most recently, Caroline Proust starred in the Netflix miniseries Notre-Dame, la part du feu (2022), written and directed by Hervé Hadmar; Marinette (2022), a biopic of international footballer Marinette Pichon directed by Virginie Verrier; the TV film Virage by Delphine Lemoine (France 3, 2024); and the series Mémoire vive by Arnaud Malherbe (M6, 2025).
Since 2017, Caroline Proust has also been writing, directing, and producing short films featuring actors such as Charles Berling and Alain Fromager, as well as a documentary, Engrenages dans la peau, aired on Canal+.
> Lire le communiqué de presse
